کمپین سازمان بهداشت جهانی (who) " افسردگی : بیایید با هم حرف بزنیم"

 | تاریخ ارسال: 1395/11/15 | 

شعار روز جهانی بهداشت 2017

سازمان جهانی بهداشت 7 آوریل را هر سال که سالگرد بنیان گذاری این سازمان است، روز جهانی بهداشت نامیده است. این روز فرصتی مغتنم است تا کنش­ها بر یک موضوع بهداشتی معین متمرکز شود که مایه نگرانی مردم در همه جای جهان است.

مضمون روز جهانی بهداشت سال 2017 "افسردگی: بیایید با هم حرف بزنیم." است.

افسردگی بیماری است که می­تواند هر کسی را در هر سنی و در هر شغلی مبتلا کند، همچنین باعث رنج و اندوه افراد می­شود و توانایی آنان در انجام ساده­ترین کارهای روزانه می­گیرد، کارکرد شغلی فرد را کاهش می­دهد  و گاهی می­تواند عواقب وخیمی برای رابطه فرد با خانواده و دوستانش داشته باشد. افسردگی در بدترین وضعیت می­تواند به خودکشی بینجامد. خودکشی اکنون دومیم علت مرگ میان افراد 15 تا 29 ساله در دنیا است. با این وجود، افسردگی قابل پیشگیری و درمان است. شناخت بهتر افسردگی و چگونگی پیشگیری و درمان آن به کاهش برچسب­زنی مربوط به این عارضه کمک می­کند و باعث می­شود شمار بیشتری برای درمان آن کمک بخواهند.

همه افراد می­دانند که باید از سلامت جسمانی خود محافظت کنند اما بیشتر افراد نسبت به سلامت روان خود آگاهی لازم ندارند.داشتن سلامت روان می­تواند زندگی را به احساسی خوشایند تبدیل کند و بر سلامت جسم ما نیز تاثیر گذارد. ما باید هم از سلامت جسممان و هم از سلامت روان خود مراقبت کنیم زیرا این دو به یکدیگر وابسته هستند. به جز رعایت مواردی همانند خواب، خوراک و فعالیت بدنی مناسب که به شدت بر خلق و خوی ما تاثیر گذارند، نکات دیگری از جمله داشتن عزت نفس نیز هستند. برای افزایش عزت نفس در خود، به منتقد درونی خود شک داشته باشید. داشتن احساس خوب به خود، بخشی ضروری برای داشتن سلامت روان است. نگرانی و اندیشه­های منفی می­تواند همیشه شما را عقب نگه دارد و نگذارد احساس خوب نسبت به بهترین شکل خود را تجربه کنید. عدم اعتماد به خویشتن می­تواند موجب پریشانی خاطر شود.

تمرینی که می­تواند به شما در خاموش کردن صدای منتقد درونی­تان کمک کند:

اگر احساس نگرانی دارید یا افکار منفی درباره خود دارید، این سوالات را از خود بپرسید: "آیا این اندیشه از روی مهربانی نسبت به خودم به وجود آمده است؟"، "آیا این فکر واقعیت دارد؟"، "آیا می­توانم این مساله را به فرد دیگری هم بگویم؟". در بیشتر موارد پاسخ دادن به این سوالات می­تواند شک به خود را کاهش دهد. روش دیگر این است که این فکر را به حالت مهربان­تر و واقعی­تری از خود بخواهید. اگر با خود می­گویید که هرگز هیچ کاری را درست انجام نمی­دهم، از خودتان بپرسید که آیا این سوال واقعیت دارد؟ در واقع می­توانید طور دیگری با خود صحبت کنید:"برخی مواقع کارهایم را به خوبی انجام می­دهم اما گاهی هم نه. مشکلی نیست اگر همه کارها را درست انجام ندهم. من به خود درباره هر کاری که می­توانم انجام دهم افتخار می­کنم."

روی نقاط قوت خود متمرکز شوید. روی کیفیت­هایی متمرکز شوید که می­تواند به شما در چالش­های زندگی یاری برساند. اذعان کردن به نقاط قوتی که در شما وجود دارد، می­تواند به شما احساس ارزشمند بودن بدهد، چیزی که برای داشتن سلامت روان دارای اهمیت است. ارزشمند شمردن نقاط قوت شما می­تواند به شما احساس شایستگی و توانا بودن بدهد. خوب است که افکار خود را درباره نقاط قوت خود بنویسید یا حتی شروع به تهیه یک روزنگار در این باره کنید.

چیزی که ما در حال هدف گزاری هستیم

افسردگی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد بنا براین کمپین برای هر کسی در هرسن ، جنس و موقعیت اجتماعی است. در سازمان بهداشت جهانی ، ما خواسته ایم که توجه خاصی به انتخاب سه گروه را داشته باشیم که بطور نامناسبی تحت تاثیر هستند . نوجوانان و جوانان،  زنان در سنین باروری ( بویژه پس از زایمان) و سالمندان (بالای 60سال)

پیام فراگیر

 •افسردگی یک اختلال روانی شایع است که مردم در تمام سنین ، در تمام سطوح زندگی وتمام کشورها را تحت تاثیر قرار میدهد.

• فقر،  بیکاری ، اتفاقات زندگی مانند مرگ افرادی  که فرد به آن علاقه مند است  یا بهم خوردن یک رابطه عاطفی ، بیماری جسمی و مشکلات ناشی از مصرف الکل و سو مصرف مواد،  منجر به افزایش خطر ابتلا به افسردگی میشود. .

•افسردگی باعث اضطراب می شود و می تواند روی توانایی افراد  برای انجام حتی ساده ترین کارهای روز مره اثر بگذارد و حتی گاهی اوقات منجر به ایجاد پیامد های ویران کننده در روابط  خانوادگی  و دوستان شود .

•افسردگی درمان نشده می تواند مانع کار کردن و  روابط خانوادگی و زندگی افراد شود.

•در بدترین حالت ، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود .

 •افسردگی می تواند بطور موثری پیشگیری ودرمان شود .درمان معمولا شامل یکی از راههای   صحبت کردن ( مشاوره - گفتگو) یا داروهای ضد افسردگی یاترکیبی از این دو باشد.

•غلبه بر انگ افسردگی  که غالبا با افسردگی است، منجر به دریافت کمک توسط افراد بیشتری میشود.

 •صحبت کردن با افراد مورد اعتماد می تواند اولین قدم به سمت  بهبود افسردگی  باشد

 اطلاعاتی در مورد افسردگی

اگر شما در حال سازماندهی یک فعالیت یا در حال تهیه محتواهای خودتان در این کمپین هستید در اینجا برخی از حقایق و آماری که ممکن است مورد استفاده شما قرار گیرد آورده شده است :

 •در سرتا سر جهان اختلالات روانی شایع در حال افزایش است . بین سالهای 1990 و 2013 تعداد افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند نزدیک به  50 درصد افزایش یافته است .

•نزدیک به 10 درصد ازجمعیت جهان تحت تاثیر یک یا هر دو نوع این شرایط هستند .افسردگی به تنهایی 10 درصد از  سالهای عمر از دست رفته بخاطر ناتوانی  را در جهان به خود اختصاص داده است .

 •در شرایط غیر منتظره  و کشمکشهای پیش رو  یک نفر از هر پنج نفر در معرض خطر  افسردگی و اضطراب قراردارند.

 •افسردگی خطر ابتلا به دیگر بیماریهای غیر واگیر ، مانند دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد ، متقابلا نیز بیماریهایی مانند دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد .

•افسردگی پس از زایمان در زنان باردار می تواند در روند رشد نوزادان تاثیر گذارد .

 •در بسیاری از کشورهای جهان حمایت و پشتیبانی در دسترس برای افراد مبتلا به اختلالات روانی بسیار کم است  یا وجود ندارد . حتی در کشورهای با درآمد بالا ، حدود 50درصد از افراد مبتلا به افسردگی درمان نمی شوند .

•عدم وجود درمان برای اختلالات روانی شایع ، هزینه های بالای اقتصادی را به بار می آورد : شواهد جدید از یک مطالعه انجام شده به سفارش WHO   نشان می دهد که افسردگی و اختلالات اضطرابی به تنهایی سالیانه هزینه ای بیش از یک تریلیون دلار دارد.

 •شایعترین اختلالات سلامت روان با هزینه ای  نسبتا کم قابل پیشگیری و درمان  هستند .

 منبع:سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی (WHO)

" مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانشجویی جوانه "




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 7878 بار   |   دفعات چاپ: 810 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر