گزارش سفر دکتر غلامرضا کریمی مدیر امور بین‌الملل دانشگاه به کشور غنا

 | تاریخ ارسال: 1396/7/29 | 
پس از مدتها قطع ارتباط با اتحادیه‌ی دانشگاه‌های جهانIAU، مجدداً دانشگاه خوارزمی امسال به عضویت این اتحادیه درآمده است و دکتر کریمی به نیابت از دانشگاه خوارزمی و ریاست دانشگاه در این کنفرانس حضور یافته‌است. به طور کلی در کشور غنا در چهار روز دو اجلاس برگزار می‌شود. یکی گردهمایی جهانی انجمن‌های دانشگاه های سراسر جهان است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و فرصت مناسبی برای مسئولان شبکه‌ها و مؤسسات هماهنگ کننده‌ی آموزش عالی در قاره‌های مختلف جهان است که با تبادل تجربیات، ارتباطات و ایده‌هایی در قالب یک شبکه‌ی ارتباطی با هم متصل بشوند. همچنین کنفرانس بین‌المللی اتحادیه‌ی دانشگاه‌های جهان برگزار می‌شود که موضوع هر دو اجلاس، رهبری تغییرات در چشم‌انداز منابع مالی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی جهان است که با توجه به نامشخص شدن مرز بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و فشار به رؤسای دانشگاه‌ها برای اینکه منابع مالی خود را متنوع نمایند، به ویژه اینکه در دانشگاه‌های دولتی و عمومی، امکان تأمین تمامی هزینه‌ها وجود ندارد و دولت‌ها به مرور دارند بودجه‌های دانشگاه‌های دولتی را کمتر و کمتر می‌کنند و این موضوعی نیست که فقط مربوط به ایران باشد بلکه موضوع جهانی است. 
با توجه به این تحول مهمی که در سطح آموزش عالی صورت می‌گیرد، قرار است در این اجلاس به برخی از سؤالاتی که در این ارتباط مطرح می شود پاسخ داده شود، نظیر اینکه که در پی تغییرات در چشم انداز بودجه‌ی دانشگاه‌های عمومی و خصوصی، آیا این تغییرات موجب ریسک بیشتر نظیر فساد و در واقع فعالیت بی قید و شرط و تغییر در ارزش‌ها می‌شود یا خیر؟ آیا قابلیت رهبری مؤسسات آموزش عالی خصوصی و دولتی یکسان است؟ تأثیر این واقعیت های جدید بر تضمین کیفیت، اعتباربخشی و دیگر مقررات دانشگاه‌ها چگونه خواهد بود و آیا تنوع منابع بودجه‌ای، تغییراتی را در مأموریت و اهداف دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند؟ و اساساً انتظارات و جایگاه دانشجویان در این چشم انداز تغییرات چگونه خواهد بود؟  
  علاوه بر این، موضوعات دیگری مانند فساد در آموزش عالی، اخلاق در برنامه‌ی درسی، مدیریت ارزش محور و چالش‌های عمومی، انتظارات نهادهای اجتماعی از مدیران مؤسسات آموزش عالی، تأثیر رقابت و رنکینگ و نیروهای بازار در تحول مؤسسات آموزش عالی و تغییرات در نقش‌ها و انتظارات از رؤسای دانشگاه ها و همچنین نسبت بین مأموریت‌های آکادمیک و اجتماعی و اقتصادی مؤسسات آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تجربیات مختلف دانشگاه‌ها در این اجلاس ارائه می‌شود .  
رؤسا و مدیران بین الملل دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، خواجه نصیر، تبریز، یزد، الزهرا، تربیت مدرس ، بوعلی سینا ، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه امام جواد و مجموعاً حدود ۲۵۰ دانشگاه از سراسر جهان در این اجلاس حضور دارند. به طور کلی ۶۰۰ دانشگاه و مؤسسه‌ی آموزش عالی از ۱۲۰ کشور جهان در این اتحادیه عضویت دارند که فقط بخشی از آنها در این اجلاس حظور یافتند.  
فرصت مناسبی است برای طرح چالش‌های فراروی نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها و همچنین تبادل تجربیات بین مسؤلان دانشگاه ها که بتوانند با مسائل و چالش‌های جدید برخورد مناسبی داشته باشند. در اینجا به عنوان مثال تجربیات کشور غنا در ابتدا مطرح شده که در این کشور ۱۰ دانشگاه جامع دولتی و ۶۰ دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی وجود دارد که تمامی دانشگاه‌های خصوصی موظفند که در ارتباط با یک دانشگاه دولتی به فعالیت بپردازند و به صورت مستقل و جداگانه نمی‌توانند به‌طور خصوصی فعالیت کنند و باید حتما ده سال با یک دانشگاه جامع ادامه فعالیت بدهند تا امکان مستقل شدن آنها فراهم گردد. این تجربه مناسبی است و همچنین تجربیات سایر کشورها در ارتباط با نحوه‌ی مدیریت در حوزه‌ی آموزش عالی ارائه خواهد شد که امیدواریم از نتایج این نشست برای ارئقای کیفیت در دانشگاه خوارزمی استفاده نماییم.  
دکتر کریمی مدیر امور بین‌الملل دانشگاه که به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های جهان (IAU) در اکرا حضور دارد، به همراه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در غنا بر سر مزار قوام نکرومه رهبر فقید غنا حاضر شده و ادای احترام نمود.
 قوام نکرومه اولین رییس جمهور غنا پس از استقلال و از مبارزان نامی آفریقا بود و نقش مؤثری در تشکیل جنبش عدم تعهد و سازمان وحدت افریقا داشت.
مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه در ادامه‌ی سفر با ادریس رئیس انجمن اسلامی دانشجویی ایران در غنا نیز دیدار داشت و مقرر شد با همکاری نهادهای ایرانی، گروهی از دانشجویان کشور غنا جهت بازدید از اماکن تاریخی، زیارتی و برگزاری کارگاه‌های علمی به ایران اعزام شوند. همچنین استادان ایرانی جهت برگزاری کارگاه و نشست علمی – فرهنگی به کشور غنا اعزام شوند. 
 
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5737 بار   |   دفعات چاپ: 529 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر